Båtadvokaten har gjennom mange år bistått båtforeninger landet rundt med å finne løsninger på rettslige problemer. Båtforeninger kan komme til å stå overfor mange forskjellige spørsmål av juridisk natur; alt fra nabotvister til tunge interne stridigheter. Om disse temaene har Båtadvokaten også utgitt en rekke artikler, både på nettsidene her og i Båtens Verden. Nå er alt dette materialet oppdatert og samlet i en egen E-bok, «Båtadvokatens guide til trygt båtforeningsliv». E-boken er laget eksklusivt for KNBF medlemsforeninger, og kan bestilles fra KNBF -- post@knbf.no. For alle med verv i en båtforening og alle med interesse for båtforeningens drift, rettigheter og forpliktelser er dette nyttig sommer-lektyre.
Ved de omfattende endringene i forbrukerkjøpsloven som trådte i kraft 01.01.2024, ble kjøpers stilling radikalt forbedret i forbrukerkjøp. Dette gjelder kjøp fra forhandler, også av brukte ting, eller kjøp via båtmegler. En av de fundamentale enderingene er at det som har vært kalt "kjøpers undersøkelsesplikt" nå er tatt helt ut av loven.
Båtforeningens høyeste myndighet
Årsmøtet er båtforeningenes øverste organ, og har myndighet til å bestemme over alle sider ved foreningens eksistens og virksomhet. Årsmøtet kan treffe beslutning om alt fra hvor en slangetrommel skal monteres, til vedtektsendringer og til og med oppløsning av båtforeningen. Årsmøtene holdes normalt på vårparten, og er en god arena for å bygge samhold i foreningen, men også noen ganger en arena for uenighet og splid. Her skal vi se på noen problemstillinger som kan komme opp, og gi en del tips om hvordan en forening kan gå frem for å søke å holde mest mulig klare linjer på årsmøtene.
Fra 01.01.2024 trådte det i kraft fundamentale endringer i forbrukerkjøpsloven, som gjelder ved kjøp fra forhandler eller via profesjonell mellommann så som en båtmegler. En av de største omveltningene er at det nå ikke lenger er tillatt å selge «som den er» når det finner sted et forbrukerkjøp. Her skal vi se nærmere på konsekvensene av denne lovendringen. For å lese våre øvrige artikler om lovendringene, følg denne lenken til første artikkel i serien.
Nye lovregler i forbrukerkjøp
Med endringene som ble innført i forbrukerkjøpsloven 1. januar 2024, ble det i tillegg til mye annet som styrker kjøpers stilling også noe lettere å heve forbrukerkjøp. Det er kommet flere presiseringer av regler om heving og om tilbakeleveringen. Bl.a. en egen bestemmelse om direkte heving uten hensyn til reglene om retting og prisavslag.
EU-tilpasning av forbrukerkjøpsloven
Forbrukerkjøpsloven gjelder ved kjøp av ny eller brukt ting fra forhandler, eller ved kjøp av bruktbåt via båtmegler -- se denne artikkelen om hva som er forbrukerkjøp.
En rekke endringer i forbrukerkjøpsloven trådte i kraft den 01.01.2024, for å tilpasse loven til EUs forbrukerkjøpsdirektiv. På en rekke områder blir ansvaret for selgersiden strammet inn, dels betydelig. For kjøpersiden blir rettighetene bedre og mer presist formulert. Se våre generelle merknader i denne artikkelen. Her skal vi se på en betydelig justering i kjøpers favør: Mangel skal nå anses for å ha eksistert ved kjøpet, hvis mangelen viser seg innen to år deretter.
Nye regler for EU-tilpasning
Viktige endringer i forbrukerkjøpsloven trer i kraft den 01.01.2024, for å tilpasse loven til EUs forbrukerkjøpsdirektiv. På en rekke områder blir ansvaret for selgersiden strammet inn, dels betydelig. For kjøpersiden innebærer dette enda mer av «soveputer» enn tidligere. Se våre generelle merknader i denne artikkelen. Her skal vi se på en stor nyvinning: Selgers rett til å reparere mangel, er nå begrenset til ett forsøk. Pr. ting, ikke pr. mangel.
Forbrukerkjøpsloven regulerer forholdet mellom forbrukerkjøper og yrkesselger. Loven sikter på å sikre forbrukerrettigheter i avtaleforhold der selgersiden oppfattes som den sterke part. Fra 01.01.2024 trer det i kraft betydelige endringer i loven. Selgeransvaret skjerpes i betydelig grad, og forbrukerkjøpers rettigheter gjøres mer tydelig og spesifikke. Forbrukerkjøp er høyaktuelt for båtfolket. Det omfatter alt fra kjøp av båtutstyr, tilbehør, elektronikk, påhengere og nye båter, til båter kjøpt fra privatpersoner via båtmegler eller «salg for kunde». I en kort artikkelserie fremover skal vi gå gjennom og forklare endringene, for å bidra til forståelsen av nyvinningene blant båtfolket.
Kjøpte båt for 150 000 -- kranglet for 370 000
En uheldig båtkjøper vest i landet er eier av verdens dyreste Ryds 18 DC. Som følge av høy kranglevilje pådro han seg sakskostnader på kr 370 000 i saksanlegg om feil som ble rettet av selger. Dermed kostet den lille båten ham intet mindre enn kr 520 000. Saken ble avgjort av Hordaland tingrett tidligere i år. Båtadvokaten bisto selgeren av båten, som vant saken fullt ut. Her er historien -- som er interessant på flere plan: