RETTIGHETER VED KJØP AV BRUKTBÅT FRA FORHANDLER -- DEL 2
I del 1 av denne mini-serien som gir en oversikt over kjøpers rettigheter ved kjøp av bruktbåt fra forhandler, så vi på hvordan det avgjøres om en feil utgjør kjøpsrettslig mangel. Hvis man først kommer til at mangel foreligger, kan kjøper gjøre gjeldende forskjellige krav (misligholdsbeføyelser) mot selger. Her skal vi se nærmere på hvilke krav en forbrukerkjøper kan gjøre gjeldende, og sammenhengen mellom dem.
Hva kan kjøper kreve når det foreligger mangel?
Hvis det foreligger mangel, bestemmer forbrukerkjøpsloven § 26 at kjøper kan velge mellom å
a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28
b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
c) kreve prisavslag etter § 31
d) kreve heving etter § 32
e) kreve erstatning etter § 33.
Rekkefølgen på de forskjellige beføyelser er angitt i en logisk og dels kronologisk rekkefølge. Retting/omlevering, prisavslag og hevning av kjøpet er gjensidig utelukkende beføyelser. Men for alle disse kan man holde tilbake kjøpesummen, og man kan i tillegg til dem kreve erstatning for tap som er påført. Erstatning kan man alltid kreve, også når kjøpet heves eller for tap som ikke dekkes av et prisavslag.
Holde tilbake kjøpesummen
Tilbakehold av kjøpesummen forutsetter at kjøpet ikke heves men fastholdes. Hvis man ved levering finner feil som berettiger tilbakehold så kan man benytte denne muligheten. Dersom feilene er tilstrekkelige til hevning av kjøpet, kan man i stedet «avvise» leveringen dvs. i praksis heve kjøpet. Merk at man selvsagt ikke kan holde tilbake «åpenbart mer enn det som vil gi betryggende sikkerhet for kravet». Tilbakehold er sjelden aktuelt -- de fleste feil oppdages dessverre for sent til at kjøper får benyttet denne muligheten.
Retting av mangel («avhjelp»)
Retting av feilen eller omlevering med ny ting er i utgangspunktet kjøpers «frie valg». Loven likestiller de to mulighetene. Men for kjøp av bruktbåt er det ganske selvsagt at omlevering ikke er et alternativ. Loven har en «sikkerhetsventil» i at omlevering ikke må være «umulig», som vil gjelde for slike tilfeller.
Retting skal etter lovens bestemmelser skje «innen rimelig tid» og dette skal forstås strengt. Det er ikke rom for unødvendig tidsbruk eller uthaling. Man må nok finne seg i å vente på deleleveranser, men retting av mangler er ikke noe en forhandler kan prioritere bak betalte verkstedsjobber.
Forhandleren kan også selv kreve å få rette mangler. Også da skal det skje innen rimelig tid. Men et slikt tilbud om retting må tilbys «uten opphold» -- dvs. med en gang, uten drøying og uthaling. Når bruktbåtkjøperen reklamerer må altså forhandleren tilby retting omtrent øyeblikkelig, og deretter gjennomføre rettingen «innen rimelig tid». Selgeren må selvsagt få se på båten og gjøre seg opp en mening mht. om det foreligger mangel, men betenkningstiden deretter er kort.
Prisavslag
Prisavslag skal kompensere for mangelens betydning. Forbrukerkjøpsloven holder fast på en fremgangsmåte for beregning som kom allerede med kjøpsloven av 1907. Prisavslaget skal beregnes slik at «forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand». Man skal altså finne verdiavviket i prosent ut fra markedspris med/uten feilen, og «gange opp» med samme prosent mot kjøpesummen. Dette er en helt håpløs metode som omtrent aldri brukes, og uansett bare kan brukes med nye ting eller ting som det finnes så mange av at en markedsverdi kan finnes.
I praksis blir prisavslag i stedet beregnet skjønnsmessig, der antatte reparasjonskostnader danner utgangspunktet. Retten vil gjøre fradrag for berikelse bl.a. hvis reparasjon ville gi bedre tilstand enn kontraktsmessig levering, og eventuelt (men sjeldnere) legge til for et videre eksisterende kjøpelyte (som med biler som er kollisjonsskadd). Prisavslag er en grei sanksjon mot mangler siden retten kan komme frem til et «rettferdig» beløp å kompensere med, på grunnlag av et ganske fritt skjønn. Alle sider ved mangelen og den s konsekvenser kan tas med i en slik vurdering.
Hevning av kjøpet («annullering»)
Hevning av kjøpet er i forbrukerkjøp et alternativ til prisavslag, og ikke en strengere sanksjon, slik det er for private kjøp som reguleres av kjøpsloven. I utgangspunktet er lovens idé at en kjøper kan velge mellom hevning og prisavslag, hvis det foreligger mangel. Så er det gjort unntak for tilfeller der mangelen er «uvesentlig» -- da kan kjøpet ikke heves. Hvor grensen går må man komme frem til i hvert individuelle tilfelle. Med brukte ting med sterkt individuelt særpreg (som båter er) vil nok grensen være en del høyere enn for lettere sammenliknbare ting som biler og forbrukerelektronikk. Den samme vurdering som gjøres i private kjøp er veiledende også her; hvis et prisavslag kan gjenopprette den økonomiske balansen i avtaleforholdet og samtidig kan utgjøre en adekvat sanksjon mot kontraktsbruddet, er det normalt ikke rom for hevning. Fra en mer praktisk synsvinkel kan man si at hvis feilen kan repareres uten en «restskade» av betydning, er det prisavslag som er riktig valg. (Les mer om hevning av kjøp i denne VERD Å VITE-artikkelen)
Krav på erstatning
Erstatning forutsetter at det foreligger et konkret økonomisk tap, som er forårsaket av mangelen, og hvor årsakssammenhengen ikke er for fjern eller avledet. Det er ingen krav til skyld -- ansvaret er helt objektivt -- det er nok at det foreligger mangel. Erstatning kan kreves for tap/kostnader som ikke dekkes ved bruk av andre sanksjoner. Praktiske eksempler er utgifter til feilsøking og reparasjonsforsøk hvor selger senere retter feilen eller gir et prisavslag. Eller kostnader til henting av båten osv. når kjøpet heves. Man kan imidlertid (selvsagt) ikke få erstatning for det samme som man får prisavslag for.
Hvordan velge rett sanksjon
Å gjøre rett valg av sanksjon/hva man skal kreve, er tidvis en utfordring når først en mangel er avdekket. Hvis man krever retting, er man eksempelvis «forpliktet» av det -- hvis selger godtar å rette, kan man ikke neste dag heve kjøpet. Man kan også se det slik at når retting er krevet og tilsagt, er det avtalt at for den aktuelle mangel er det på denne måten den skal løses. Det er i så fall bare hvis selger overskrider «rimelig tid» med å gjennomføre, at man kan kreve noe annet.
Prisavslag er ofte en grei løsning men har den ulempe at man som regel ikke vet om avslaget vil være nok til å dekke de kostnader som til slutt blir totalen på retting av feil. Særlig når feil ikke allerede er rettet er det også lett for at det kan være mange meninger om hva det vil koste og hva det vil bety, alt etter hva slags mangel det er. Forbrukerkjøpsloven gir ikke mye hjelp til kjøperen her.
Hevning er derimot en «enklere» avgjørelse å komme til, siden terskelen for hevning er betydelig lavere enn i vanlige private kjøp. Ikke sjelden vil hevning økonomisk sett være den beste løsning også for selger. Selv om kjøpesummen må betales tilbake, lider ikke selger et tap -- han får jo tilbake det samme som han hadde, og båten har ikke reelt redusert verdi.
Du må også reklamere i rett tid
Alle krav som kan reises når det foreligger mangel, kan tapes hvis man bommer på reglene om reklamasjon i forbrukerkjøp. Følg med videre for «Rettigheter ved kjøp av bruktbåt fra forhandler -- del 3», hvor vi ser nærmere på reglene om reklamasjon o gir nyttige tips om hvordan man bør gå frem når klagemål reises.
Hvis du kommer i den situasjon at du reklamerer på bruktbåt kjøpt av forhandler, og er i tvil om hvordan du skal gå frem, står Båtadvokatens ekspertise alltid til rådighet. Det er dette vi kan -- og det er vi som kan det. Klikk her for kontaktinfo.